SFJ jätti perjantaina 25.9.2015 liikenne ja viestintäministeriön Mediatyöryhmälle lausuntonsa siitä, miten ”media-alan toimijat voisivat kukoistaa ja maassamme olisi dynaaminen mediamarkkina, joka voisi toimia ponnahduslautana kansainväliseen liiketoimintaan”:
Suomen freelance journalistit ry edustaa 1 200 mediassa ammatikseen toimivaa freelanceria ja yrittäjää. He tuottavat lukumääräänsä suuremman osuuden median varsinaisesta sisällöstä: tekstiä, valokuvia, kuvitusta, käännöksiä.
Pienyrittäjänä toimiminen vaatii joustavuutta, kykyä sopeutua uusiin tilanteisiin sekä uusien liiketoimintamallien jatkuvaa etsimistä. Oleellinen osa media-alan uusista innovaatioista tulee freelancereilta ja pienyrittäjiltä.
Iso este heidän yritystoimintansa kehittymiselle ovat suurten mediayhtiöiden yksipuoliset tekijänoikeussopimukset. Keskeiset suuryhtiöt vaativat toimeksiannon saamisen ehtona kaikkien taloudellisten tekijänoikeuksien luovuttamista.
Tämä kutistaa mahdollisuutta uutta luovaan innovointiin ja toimintaan. On luonnollista, että median sisällön luoneella tekijällä on suurempi intressi oman työnsä muun käytön pohtimiseen ja edistämiseen kuin sanelusopimuksillaan valtavan teosmassan keräävillä mediayhtiöillä.
Erään suuren mediayhtiön johtaja tiivisti asian sanomalla, että eivät he kaikkia freelancereilta hankkimiaan oikeuksia käytä, mutta tärkeää on, että ne ovat poissa kilpailijoilta.
Uskomme, että dynaamisen mediamarkkinan syntymistä auttaisi, mikäli alan pienten yrittäjien ja yritysten asema turvattaisiin.
Yksi keino olisi täsmentää tekijänoikeuden luovuttamisen ehtoja. Mikäli ostaja ei niitä liiketoiminnassaan aio joiltakin osin käyttää, alkuperäisellä tekijällä olisi oikeus pitää osa oikeuksistaan tai käyttämättömät oikeudet palautuisivat tietyn ajan kuluttua tekijälle.
Tämäntyyppisiä tekijää ja hänen liiketoimintaansa suojaavia säädöksiä on jo nyt tekijänoikeuslaissa kustannussopimuksen sekä sävel- ja elokuvateoksen osalta.
Helsingissä 25.9.2015
Suomen freelance-journalistit ry
Hanna-Kaisa Hämäläinen
puheenjohtaja