Suomen freelance-journalistit ry

Saattaisiko freetyön tulevaisuus olla kiinni uudesta ammattikuvasta tai vaikkapa digitaalisten julkaisualustojen tarjoamista uusista työmahdollisuuksista? Asiaa pohdittiin Freetyö muuttuu lähivuosina – uusia tuulia Lontoosta -koulutustilaisuudessa toukokuussa.


Aihe selvästi kiinnosti, sillä Pressiklubin takahuone oli täynnä aktiivista kuulijakuntaa.
Tilaisuuden veti Public Action -projektin luova johtaja Tiina Alvessalo, joka osallistui keväällä Pohjoismaiden Journalistikeskuksen ”The new platform in modern journalismin” opintomatkalle Lontooseen.
Alvessalolla on itselläänkin kokemusta digitaalisen julkaisualustan luomisesta, sillä hänen lehtensä Public Action (www.publicaction.fi) on julkaistu sekä printtimuodossa että tabletille, iPadille.
Nyt, kolmannen lehden jälkeen, Public Action voi maksaa jo palkkioitakin.
Alvessalo kävi opintomatkan aikana tutustumassa mm. The Guardian ja The Daily Telegraph -lehtien toimituksiin, Royal Opera Houseen, Google Lontooseen tai taideaineisiin erikoistuneeseen Goldsmiths Universityyn.
– Journalisti voi ohjata elämyksiä tai toimia esimerkiksi jonkin tapahtuman kuraattorina. Kuratointi on helppo yhdistää toimittajan leipälajiin, sisällöntuotantoon, Alvessalo kertoo uusista ideoistaan.
The Guardian -lehden toimituksessa hän sai kuulla mm. Guardian Academysta, jolla mediatalo paikkaa talouttaan.
– Toimittajat ovat siis halutessaan ryhtyneet esimerkiksi some-kouluttajiksi. Kurssit ovat edullisia, ja ne ovat olleet hyvin suosittuja – ja tuoneet lukijoita lähemmäksi lehdentekijöitä.

Lehteä, iPadia, onlinea, Twitteria …

The Daily Telegraph panostaa taas uuteen sisältöavaruuteen, johon kuuluvat printti, iPad, Telegraph Online ja Twitterin järjestelmällinen käyttö.
– Jokaisesta lehdestä otetetaan päivän mittaan kolme eri versiota, jotta lehti pysyy ajankohtaisena. Myös toimitushierarkiaa on purettu, ja kaikki päälliköistä ulkomaan freekkuihin tekevät töitä samoissa tiloissa.
Ylipäätään käsitys mediatalon luonteesta on muuttumassa.
– Esimerkiksi Royal Opera House voi hyvällä syyllä kertoa olevansa myös mediatalo. Oopperatalo on saanut paljon uutta kävijäkuntaa ja uusia tuloja viemällä kerran viikossa säännöllisesti You Tubeen baletin lämmittelyvideoita. Niiden katselu on ollut valtavan suosittua.
Hän tietää omastakin kokemuksesta, että uusista ideoista on turha odottaa heti suurta taloudellista voittoa. Toisaalta jos mitään uutta ei yritä, ei lisätulojakaan synny tiukoilla freemarkkinoilla. Oman lehtensä taloutta hän on pystynyt kohentamaan hakemalla lehdelle erilaisia partnereita.
– Googlen omistama You Tubekin tarjoaa erilaisia mahdollisuuksia. Itse asiassa jokainen voi luoda oman broadcast-kanavan You Tubeen. Kun tekijä saa videolle 10 000 tykkäämistä, annetaan videopostaajalle taloudellista tukeakin.

TIINA RUULIO