Suomen freelance-journalistit ry
Jyrki Vesa ja Maria Markus ovat freelancereita, jotka tekevät töitä kelloon katsomatta ja paikasta riippumatta. Muuttuvan alan haasteista huolimatta he kokevat työnsä mielekkäänä, eikä työsuhde ole kummallekaan vaihtoehto. Oheisessa tekstissä ja videossa pari kertoo, mitä freetyö heille merkitsee.

 

Jyrki Vesa työskNiall Mellon documentaryenteli freelance-lehtikuvaajana miltei kolmekymmentä vuotta ennen kuin perusti Maria Markuksen kanssa yhteisen mediayrityksen. Marialla oli tuolloin takanaan yli viiden vuoden rupeama vapaana toimittajana.

Kumpikaan ei ole vakavasti harkinnut työsuhteista media-alan päivätyötä koko free-uransa aikana. Joidenkin mielestä olisi ehkä kannattanut.

Säännölliset tulot, pitkät lomat, työterveydenhuolto ja turvattu vanhuus ovat asioita, joiden puolesta moni on valmis myymään työnantajalle ainakin osan sielustaan. Freelancerina tämä kaikki on mahdollista saavuttaa, mutta valitettavan harva siihen yltää. Illuusio kuolemattomuudesta saa tinkimään eläkemaksuista ja vakuutuksista. Lehtien taloudellinen syöksykierre myllertää asiakaskuntaa.

”Olemme ajatelleet niin, että kaikkea ei voi saada. Esimerkiksi kunnon lomat ovat jääneet meiltä toistaiseksi väliin, sillä reissuillakin tulee tehtyä hommia. Pidämme minilomia aina työtilanteen salliessa, ja meistä on hienoa, että voimme suunnitella työmme vapaasti”, Jyrki sanoo.

Hetkessä elämistä ja ihmisten kohtaamista

Itsensä työllistäminen on paitsi taitolaji, myös elämäntapa. Se sopii niille, jotka eivät ota elämää ja itseään liian vakavasti.

”Freelancerina työskentely vaatii hetkessä elämisen taitoa ja epävarmuuden sietoa. Silloin tehdään töitä kun niitä on, ja muuten kerätään paukkuja seuraavaan rutistukseen eikä stressata liikaa tulevasta. Ei myöskään saa ottaa itseensä, vaikka kaikki juttuideat eivät mene läpi”, Maria sanoo.

”Vakavasti sen sijaan on suhtauduttava asiakkaisiin ja toimeksiantoihin. Deadlineista pidetään kiinni ja työt tehdään vaikka yötä myöten niin, että tilaaja saa sitä mitä on tilannutkin ja ilman myöhästelyitä tai selittelyjä. Hyvin tehty työ on parasta myyntityötä. Asiakashankinnassa on tärkeää myös ihmisten tapaaminen. Asiakkaatkin ovat ihmisiä, ja hyvä kohtaaminen poikii usein hyvän juttukeikan.”

Yhteistyö tuo isompia toimeksiantoja_MG_6919

Asiakashankinta on monelle freelancerille se suurin mörkö. Viime vuosina lehtikuvaajana eläminen on käynyt hankalaksi, ja kirjoittajienkin on taivuttava kovassa kilpailussa sellaisiin sopimuksiin, hintoihin ja aikatauluihin, joihin työsuhteinen harvoin suostuisi.

Rahat elämiseen tulevat monesta eri lähteestä. Journalistisen työn lisäksi koulutetaan, konsultoidaan, tehdään käännöksiä ja sorvataan markkinointimateriaalia. Niin tekevät myös Jyrki ja Maria, mutta eri tavalla kuin silloin, kun he vielä toimivat itsekseen toiminimiyrittäjinä.

”Asiakaskuntamme on muuttunut radikaalisti sen jälkeen, kun aloimme tehdä töitä yhdessä vuonna 2012. Tulot tulevat edelleen monesta eri suunnasta, mutta nyt teemme isompia ja pidempiaikaisia toimeksiantoja pienten yksittäisten keikkojen sijaan. Lehtitalojen lisäksi ja tilalle asiakkaiksemme on tullut muita organisaatioita ja viestintäyrityksiä,” Jyrki kertoo.

Aika vaatii uudenlaista ajattelua

Lehtijuttujen lisäksi Jyrki ja Maria tuottavat nykyisin videoita ja muuta sisältöä digitaalisiin julkaisukanaviin.

”Voimme tehdä samalta keikalta videon, kuvat ja tekstin eli koko paketin. Toimintaympäristö muuttuu, joten ammattitaitoa on kehitettävä vähintään samaa tahtia. Meistä se mielekästä ja innostavaa. Jos asiat kehittyvät niin kuin toivomme, teemme jatkossa pääasiassa videojournalismia,” Jyrki toteaa.

”Tuntuu siltä, että tarvetta sisällöntuotantoon on vähintään yhtä paljon kuin ennenkin, mutta julkaisumuodot muuttuvat ja asiakashankintaa on ajateltava laajemmin.”

EmailFacebookGoogle+Twitter